בתחקורים שנערכו לשוהים הבלתי חוקיים התבררו דרכים שונות בהן שימשו ההיתרים ההומניטריים ככיסוי עבור הכניסה לישראל והשהייה בה. חלק קיבל היתר על סמך אישורים רפואיים מזוייפים שנופקו ברצועת עזה. חלק אחר קיבל את הטיפול הרפואי אך לא שב לרצועת עזה כמתחייב מההיתר, ואילו חלק נוסף נכנס לישראל באמתלה של ליווי חולים הזקוקים לטיפול רפואי, תוך שהם נוטשים את החולים לאחר כניסתם לישראל.
עוד התברר בתחקורים כי לאחר כניסתם לישראל יצרו תושבי הרצועה קשר עם ישראלים המלינים ומעסיקים שוהים בלתי חוקיים במקומות שונים בארץ.
מדינת ישראל מאשרת מידי שנה לאלפי תושבי רצועת עזה ומלוויהם להיכנס לישראל לצרכים הומניטריים, בדגש על קבלת טיפול רפואי בישראל.
בשנים האחרונות גוברת תופעת ניצולם לרעה של ההיתרים ההומניטריים למטרת שהייה בלתי חוקית בישראל. תופעה זו מסכנת את ביטחון המדינה ואת ביטחון הציבור, וכן מערימה קשיים על הפעילות ההומניטרית, שנועדה לסייע לתושבי הרצועה הזקוקים לטיפולים רפואיים.
שירות הבטחון הכללי ומשטרת ישראל ימשיכו לפעול לצמצום התופעה ולמניעת הסיכון הביטחוני הנשקף מהשוהים שלא כחוק בישראל ומהגורמים המסייעים להם.