15.9.2024 2:25:14
קריירה בשב"כ

האיום הטמון בתרגום רעיונות "הסלפיה-ג'יהאדיה" לפעילות אלימה ולטרור

זרם "הסלפיה-ג'יהאדיה", שרעיונותיו מהווים את הבסיס הרעיוני של "אלקאעדה", דוגל במאבק אלים ב"אויבי האסלאם", ובראשם ישראל וארה"ב. הרחבת מעגל המזדהים עם רעיונות הזרם הנ"ל מגבירה את פוטנציאל הסיכון לישראל. זאת, נוכח האפשרות של קבלת הצדקה דתית לטרור ו/או פעילות אלימה נגד יעדים ישראליים ויהודים.
13/09/2014

"הסלפיה-ג'יהאדיה" זרם מיליטנטי הדוגל במאבק אלים

המושג "סלפיה" מתייחס לתנועה בזרם הסוני של האסלאם, השואפת להחזרת ימי הזוהר של האסלאם הקדום המקורי, בדרך של חיקוי מנהגיו ומסורותיו של הנביא מחמד והח'ליפים הראשונים (מילולית: סלף = אב קדמון או דור ראשון).

אוהדי "הסלפיה" בולטים באדיקותם הדתית, והם מתמקדים בלימודי דת, והכשרת הלבבות, כאשר מטרתם היא קירוב כלל המוסלמים לדת באמצעות פעילות אזרחית-חברתית, כדוגמת חינוך וצדקה ("דעוה"), וזאת כדי ליצור חברה אסלאמית ומדינה אסלאמית, קרי הנוהגת על פי ההלכה המוסלמית.

בתוך תנועת "הסלפיה" התפתח זרם קיצוני, הנקרא "סלפיה-ג'יהאדיה", הנחשב לאחד הזרמים הנוקשים והמיליטנטיים ביותר באסלאם המודרני. זרם זה, המוכר גם כזרם בקרבו צמח "הג'יהאד העולמי", עמו נמנה גם ארגון "אלקאעדה", אינו מאמין כי שיטת קירוב הלבבות לבדה תצליח לקרבם ליעדם.

בראייתו של זרם זה, יש לחתור להפצת האסלאם ולמימושו בכל תחומי החיים על ידי שחרור אדמות האסלאם מכל תרבות אחרת באמצעות "הג'יהאד". לתפיסת מובילי זרם זה, "הג'יהאד" קרי, מאבק אלים וללא פשרות, כולל באמצעות פעילות צבאית נגד "אויבי האסלאם", הופך להיות מצווה שהיא חובתו של הפרט, והוא מטרה בפני עצמה ולא רק אמצעי להשגתה. המאבק מכוון כלפי כלל אויבי האסלאם, הן מבית והן מחוץ (כגון ישראל, ארה"ב). זאת לרבות, מאבק במשטרים הערבים החילוניים, ששלטונם אינו נסמך על "חוקי האל", ולפיכך הם נחשבים לכופרים, וקיימת הצדקה לפעול להפלתם, מכיוון ששליטיהם נתפסים כמי שנוטים ו/או מצדיקים את דרכם של אויבי האסלאם.

בקרב ערביי ישראל: השיח' נאזם אבו סלים סכפה מייסד "אנצאר אללה"

רעיונות "הסלפיה", כולל אלו של זרם "הסלפיה-ג'יהאדיה", נפוצים ב"שטחים", בדגש על רצועת עזה. בתקופה האחרונה, נוכח תהליך ההקצנה האסלאמי, הם מחלחלים ומתחילים למצוא להם אחיזה גם בקרב ערבים ישראלים, אם כי בהיקפים קטנים יחסית.

בישראל מרכז הכוח העיקרי של זרם "הסלפיה-ג'יהאדיה" הוא בנצרת, והוא מתרכז סביב דמותו של השיח' נאזם אבו סלים (סכפה), תושב נצרת, יליד 1965, אשר שימש כאימאם של מסגד שהאב אלדין בנצרת.

אבו סלים סכפה, הנחשב לאידיאולוג הראשי של זרם זה בישראל, הקים בשנת 1997 את קבוצת "אנצאר אללה בית אלמקדס-אלנאצרה" (תרגום שמה: "תומכי האל ירושלים-נצרת"), המונה עשרות רבות של פעילים, בנצרת ובמקומות נוספים בישראל. הקבוצה, אשר הוכרזה כהתאחדות בלתי מותרת על ידי שר הביטחון ב-25 יולי 2011, דוגלת ביישום "הג'יהאד" כדי להוביל את האסלאם לניצחון, וכן להביא לשחרור ירושלים מ"המזימה הציונית-צלבנית".

בכתב האישום שהוגש בשלהי 2010 נגד אבו סלים (המצוי במעצר בית עד תום ההליכים נגדו), בעברות של הסתה לאלימות וטרור ותמיכה בארגון טרור, צוין כי סמליה של קבוצת "אנצאר אללה", בראשה הוא עומד, כוללים מוטיבים המזוהים עם הטאליבאן באפגניסטן ועם "הג'יהאד העולמי".

השיח' אבו סלים סכפה הקים אף אתר אינטרנט בשם 48 MUSLIM בו נתן במה להוגי דעות בולטים של "אלקאדה" ואף העביר מסרים בקולו של אוסמה בן לאדן בצירוף תמונותיו. באתר ובדרשות שנשא במסגד שהאב אלדין בנצרת ובמקומות נוספים כגון מסגד אלאקצא, פרש אבו סלים סכפה השקפת עולם אידיאולוגית הזהה בתכניה להשקפת העולם של "הג'יהאד העולמי", ו"אלקאעדה", פרסם דברי שבח ותמיכה בלוחמי "אלקאעדה" ואף קרא לסייע להם. זאת, לצד הסתה ועידוד לביצוע מעשי אלימות נגד נוצרים ויהודים.

האינטרנט - כר פורה להפצת רעיונות "הסלפיה-ג'יהאדיה"

לא בכדי הכלי המרכזי להפצת רעיונות "הסלפיה-ג'יהאדיה" הוא רשת האינטרנט, הכוללת אלפי אתרים ופורמים ג'יהאדיים, העוסקים בשיווק רעיונות "הג'יהאד העולמי". חשיבותה של הזירה הוירטואלית היא בהיותה כלי זמין, נוח, זול, מהיר ובטוח להטפה לרעיונות "הג'יהאד" ולהפצתם. הרשת מהווה מקום מפגש להזדהות, ליצירת קשרים, לאתירה ולגיוס פעילים. היא מאפשרת אימוץ דפוסי ג'יהאד ללא צורך בארגון תומך ואף משמשת כ"אוניברסיטה מקוונת" של הטרור, בה ניתן לראות סרטים, לקבל תשובות והנחיות מעשיות כיצד להכין מטעני חבלה שונים והסברים על אופן השימוש באמל"ח מסוגים שונים.

מעורבות של ערבים ישראלים בפעילות אלימה ובטרור בהשפעת רעיונות "הג'יהאד"

במגזר הערבי בלטה באחרונה הזדהות עם רעיונות "הסלפיה-ג'יהאדיה". למרות שמדובר בתופעה מצומצמת ניכר כי היא תופסת אחיזה ומהווה מוקד משיכה לצעירים קיצוניים במגזר. כך, לצד ירידה (בשנת 2011) במעורבות של ערבים ישראלים בטרור, בשנים האחרונות חשף שירות הביטחון הכללי מספר התארגנויות שפעלו בהשפעת האידיאולוגיה של זרם "הסלפיה-ג'יהאדיה". המאפיין של התארגנויות אלה היה תכנונים וניסיונות לבצע פיגועים בישראל, בעיקר נגד כוחות הביטחון, לרבות תכנון לחטיפת חיילים, וכן נגד מוסלמים שהוגדרו כ"כופרים".

בין אל יצוינו:

בשנים האחרונות ניכרה יציאה של צעירים לזירות מאבק בחו"ל והצטרפות ל"מג'אהדין" (=לוחמי הג'יהאד) שם, כולל בצ'צ'ניה ובאפגניסטן. בשנים 2014-2013 בלטה, בהיקשר זה, היציאה לסוריה, וההצטרפות לכוחות המורדים שם, בלחימה נגד משטר הנשיא אסד. כך, בנובמבר 2013 הוגש כתב אישום נגד חסאם נדאל יוסף ח'לה, תושב ג'לג'וליה, שעבר בסוריה אימונים תיאורטיים ומעשיים, והשתתף בפועל בלחימה. לקראת שובו לישראל התבקש חג'לה להצטרף לשורות "ההתנגדות", ולבצע פעולות לחימה, כתיבת סיסמאות וחבלות חמושות, לרבות הצתות והרעלת מקורות מים.

סיכום

העמקת ההזדהות עם רעיונות "הסלפיה", במיוחד אלה של "הסלפיה-ג'יהאדיה", לצד קיום התווך האינטרנטי, המהווה כר נוח לחשיפה ולקשר עם פעילי "הג'יהאד העולמי", ובכלל זאת להעברת ידע בנושאי טרור מגבירים את פוטנציאל האיום כלפי ישראל. כך, הגם שהתופעה מצומצמת יחסית, ובודאי שאינה בתחום הקונצנזוס בקרב ערביי ישראל, קיים חשש כי צעירים המושפעים מדמויות דתיות כריזמטיות, הדוגלות באידיאולוגיה הלוחמנית של "אלקאעדה", כדוגמת השיח אבו סלים סכפה מנצרת, יראו ברעיונות "הסלפיה-ג'יהאדיה" הצדקה דתית אידיאולוגית למעבר מתיאוריה לשלב המעשה, לרבות מימוש פעילות צבאית והפעלת טרור.

סיכון טמון גם ביציאת ערבים מישראל לזירות לחימה בחו"ל, בדגש על סוריה, שם הם עוברים אימונים צבאיים, נחשפים לאידיאולוגיה ג'יהאדית קיצונית, ועלולים להיות מנוצלים בידי גורמים עוינים לישראל, המרכיבים את שורות המורדים, למסירת מידע על יעדים בישראל ואף לביצוע פעולות טרור נגדה.

 

15.9.2024 2:25:14