פיגוע כפול בשדות התעופה בוינה וברומא

ב-27 דצמבר 1985 הועמד מערך האבטחה של אל-על במבחן, כאשר שתי חוליות מחבלים מארגונו של אבו נדאל, שמפקדתו בדמשק, תקפו –בו זמנית – ריכוזי נוסעים של אל-על בנמלי התעופה של רומא ושל וינה.


 

סיפור המעשה - רומא
ב-27 דצמבר 1985 בשעה 0910 תקפו ארבעה מחבלים את דלפקי הרישום של אל-על בנמל התעופה פיומיצ'ינו ברומא. המחבלים – ששהו בבר מול דלפקי אל-על – הטילו רימוני יד לעבר הדלפקים, ופתחו בירי אוטומטי מ-3 כיוונים. באזור הבר שהו באותו זמן כ-60 איש. הדלפקים נפתחו חצי שעה קודם לכן והיו עמוסים בנוסעים. גם בדלפקים הסמוכים, של חברת TWA, שטיפלו בשתי טיסות נוספות, הצטופפו עשרות נוסעים. 

13 בני אדם נהרגו בפיגוע (אף אחד מהם מקרב נוסעי אל-על) ו-76 נפצעו. בין הפצועים היו 7 מעובדי אל-על, 4 מהם עוזרי קב"ט (מבצעי הבידוק הביטחוני) ומאבטח, וכן נוסע אחד של אל-על.

שלושת המחבלים נהרגו בידי אנשי האבטחה הישראליים, שהשיבו אש לעבר מקורות הירי. אחד המחבלים נתפס כשהוא פצוע. התקרית כולה נמשכה כ-20-15 שניות.

 

 

וינה -
ביום הפיגוע ברומא (27 דצמבר 1985) הותקפו גם דלפקי חברת אל-על בנמל התעופה של וינה, בידי שלושה מחבלים. כתוצאה מהתקיפה נהרגו שלושה נוסעים (2 אזרחים אוסטרים וישראלי) ו-44 נוסעים נפצעו. 11 מבין הפצועים היו נוסעי אל-על.

 

בטיסת אל-על מוינה לתל-אביב היו רשומים 133 נוסעים יוצאים. בשעת התקיפה (0910 בבוקר) היו באולם כ-60 נוסעי אל-על. 3 המחבלים עלו בגרם המדרגות ובראש המדרגות השליכו 4 או 5 רימוני יד לתוך אולם הנוסעים, ואחר כך פתחו בירי צרורות.

 

2 המאבטחים הקרובים לגרם המדרגות פתחו מיד באש לעבר המחבלים, ומנעו מהם להמשיך לעלות במדרגות. המחבלים החלו לסגת במדרגות לעבר המפלס התחתון, ומשם יצאו למגרש החניה, כשהם ממשיכים בקרב יריות עם המאבטחים הישראלים. אחד המחבלים השתלט על מכונית מרצדס, שנהגה נס על נפשו, אסף את 2 שותפיו והחל לדהור אל מחוץ לשדה התעופה.

 

המאבטחים שדלקו אחר המחבלים נכנסו למכוניות משטרה אוסטריות, בהן ישבו שוטרים, והורו להם לנסוע אחרי מכונית המחבלים. במרדף שהתפתח ירו המאבטחים לעבר המחבלים, אשר השיבו באש, ואף השליכו רימון יד לעבר הדולקים אחריהם.

 

המחבלים פספסו את כביש היציאה משדה התעופה, נכנסו למבוי סתום ונאלצו להסתובב. מאחר שהיו פצועים, איבדה מכוניתם שליטה ולבסוף נעצרה. השוטרים האוסטרים, בליווי כלבים, השתלטו עליהם. בגוף מכונית המרצדס נמצאו 19 פגיעות ירי. מחבל אחד נהרג ושניים נלכדו פצועים. התקרית כולה, מרגע תחילתה ועד סיום המרדף, ארכה כ-60 שניות.

 

 

סיפא –
האירועים ברומא ובוינה הובילו, כחלק מהפקת הלקחים, להתוויית תורת אבטחה, שמטרתה לצמצם ולמנוע פגיעה בנוסעים לישראל. בשני המקרים תצוין תגובתם המהירה של המאבטחים הישראלים, אשר באירוע בוינה אף תרמה לסיומו המהיר במספר קטן יחסית של הרוגים.

Read this article in English