לעמוד הבית
לעמוד הבית
Arabic English
ראשי
מורשת
קצת היסטוריה...
מסמכים מתקופת הקמתו של השב"כ
תמונות משרדי השב"כ בעבר
גלריית אמצעים של מרגלים שנתפסו
סקירות ופרשיות
תקיפת מטוס אל-על בציריך (1969)
פיגוע כפול בשדות התעופה בוינה וברומא (27 דצמבר 1985)
הפיגוע בצור (1983) – פיגוע ההתאבדות הראשון
פרשת יעקוביאן – מרגל מוחדר של המודיעין המצרי (1963)
20 שנה ל"מבצע שלמה" להעלאת יהודי אתיופיה
כך פוענח פיגוע 'מקרר התופת' בירושלים – 4 יולי 1975
פרשת חטיפתו ושחרורו של אזרח ישראלי בטול כרם (1989)
ניסיון הקמת תשתית צבאית ברצועה במימון איראני (1996)
מעצר פעילי חמא"ס שעברו אימונים (1998-1995) באיראן ויועדו לשמש שדרת פיקוד צבאית
חשיפת חוליית חמא"ס - 1998
פרשת שמעון לוינזון (לביא)
"רסקו"-הפעלת סוכן כפול מול המודיעין הרומני
פרשת א.ס. – מרגל רומני שפעל בישראל במסווה של עולה חדש (1958-1965)
פענוח רצח ישראל קסטנר (1957)
פרשיית חשיפת משלש אמל"ח ענק של פת"ח ברצועה (1980-1978)
רשת הריגול הפולנית של בני הזוג פ' (1956)
המבצע ללכידת אייכמן - פרסום השב"כ והמוסד (1960)
ישראל בר (1961)
חשיפת רשת חבלה וריגול יהודית ערבית (1972)
פרשת קפוצ'י (1974)
סיכול ניסיון פיגוע במטוס "אל על" בלונדון (1986)
סקירה אודות השב"כ בעשור הראשון למדינה
סקירה אודות השב"כ בעשור השני (1957-1967)
במלאת 20 שנה - הפיגוע בשגרירות ישראל בבואנוס איירס (1992)
חילוץ שגריר ישראל במצרים מאזור ההתנקשות בנשיא סאדאת - אוקטובר 1981
פיגוע ההתאבדות במסעדת "מקסים" בחיפה - 4 אוקטובר 2003
ראשי השב"כ לדורותיהם
60 שנות שירות
טקס גילוי מצבה בעיירה קשונזניצה בפולין
תמונות מימיו הראשונים של אגף המבצעים

 

shabakExperienceFlash

מורשת

סיכול ניסיון פיגוע במטוס "אל על" בלונדון (1986)
ביום חמישי, 17 באפריל 1986, בנמל-תעופה "היתרו" בלונדון, סיכלו אנשי ביטחון "אל-על" ניסיון לפוצץ באוויר מטוס של החברה. במטוס, מדגם בואינג 747, שהיה בטיסה מס' 016 בנתיב ניו-יורק-לונדון-תל-אביב, עמדו לטוס 395 נוסעים ואנשי צוות.
הפיגוע אמור היה להתבצע על ידי החדרת מטען-חבלה לבטן המטוס, באמצעות בלדרית, נוסעת משוטה, שהובילה את המטען מבלי שהייתה מודעת לכך. אנשי ביטחון "אל-על" בתחנת לונדון, חשפו את מטען החבלה, ומנעו את הפיגוע. לאחר גילוי  מטען החבלה, הועבר הטיפול לידי השלטונות המקומיים, שעצרו את הנוסעת, ומאוחר יותר עצרו גם את מי ששיגר אותה, ערבי ירדני, בשם ניזאר הינדאווי.
 

הנוסעת המשוטה, אירית בת 32 בשם אן-מרי מרפי, שהייתה בחודש השישי להריונה, הגיעה לדלפקי הצ'ק-אין כ-40 דקות לפני סגירתו. היא טופלה על ידי עוזר קב"ט במסגרת הטיפול הביטחוני בנוסע.

במסגרת התשאול שערך לה התגלו סימנים מחשידים. הנוסעת שעוררה רושם של בחורה פשוטה ביותר, ענתה בשלילה לשאלה האם ניתן לה דבר מה להעברה לישראל. בעת התשאול היא הייתה רגועה ולא גילתה כל סימני התרגשות. בבדיקה הכבודה התגלו  סימנים מחשידים נוספים: נמצא מחשב כיס מדעי "קומודור" עם חוט חיבור לחשמל;  התיק עורר חשד בשל כובדו החריג. בבדיקה שערך הקב"ט לתיק נמצא חומר נפץ שהוסלק בתחתיתו, מתחת לדופן כפולה. הוא הזעיק את המשטרה והנוסעת נעצרה לחקירה.

 

בבדיקת חומר הנפץ בידי המשטרה המקומית נמצא במחשב ה"קומודור" נפץ שהיה נתון בעטיפת חנ"מ פלסטי מסוג "סמטקס", קשור למנגנון השהיה אלקטרוני, ואשר אמור היה להפעיל את החנ"מ העיקרי המוסלק בתוך התיק. בדיקת מנגנון ההשהיה אחרי ניתוקו מחומר הנפץ גילתה כי המטוס יועד להתפוצץ כשעתיים ורבע אחר המראתו לישראל, בגובה 39,000 רגל, בעת שאמור היה לטוס בין איטליה ליוון.

 

 

 

הקשר הסורי של הינדאווי
מחקירתה של אן-מרי מרפי הסתבר, כי הכירה שנתיים לפני כן ירדני בשם ניזאר הינדאווי, שהציג את עצמו כעיתונאי, ובין השניים נרקם רומן. קשריהם נמשכו לסירוגין מכיוון שהוא לא חי דרך קבע בבריטניה. באפריל 1986, כאשר הופיע שוב וגילה כי היא בהריון מתקדם ממנו – הציע כי יינשאו ויבלו את חופשת ירח הדבש שלהם בישראל. הוא נתן לה סכום כסף – לרכישת בגדים, הוצאת דרכון ורכישת כרטיס טיסה לישראל. הוא אמר לה עוד כי בהיותו ירדני לא יוכל לטוס יחד עמה אלא יטוס לירדן ויגיע משם בדרך היבשה לישראל כדי לקבל את פניה בנמל התעופה בן-גוריון.

 

ערב הטיסה הגיע הינדאווי לביתה עם תיק גדול וסייע לה באריזת חפציה. במהלך הנסיעה לשדה התעופה הבחינה כי הוא חיטט בתיקה. בדיעבד, היה זה לצורך חיבור סוללה למחשב ה"קומודור" והצמדתו לקרקעית התיק, קרוב לחומר הנפץ העיקרי.  

 

מחקירת המחבל הינדאווי, ועצורים נוספים בפרשה, עלה, כי מאחורי הפיגוע עמדו הסורים, באמצעות אנשי שגרירותם בלונדון. היו אלה אנשי מודיעין חיל האוויר הסורי שהעבירו את התיק, בו הוסלק חומר הנפץ, מסוריה לבריטניה, באמצעות חברת התעופה הסורית. הם גם הכינו תשתית מבצעית בלונדון, תשתית שכללה דירת מבטחים, ששימשה לתדריכים, להכנות ולמילוט לאחר ביצוע הפיגוע. עוד עלה מחקירתו של הינדאווי, כי היה לו קשר עם המודיעין הסורי מאז תחילת שנות ה-80, וכי היה קשור עם 2 קצינים בכירים במנהלת הביטחון של חיל האוויר הסורי.

 

בפברואר 1986 הציע אחד מה-2, הית'ם סעיד, להינדאווי להטמין פצצה במטוס "אל-על". הינדאווי קיבל מסעיד הוראות מדויקות איך להטמין את הפצצה. סעיד אף המליץ להשתמש בבחורה להחדרת המתקן למטוס, בנימוק שאישה תעורר פחות חשדות. להינדאווי הובטח סכום של 250,000 $ תמורת ביצוע המשימה.

 

הינדאווי החליט להשתמש בחברתו אן-מרי להעברת התיק למטוס "אל על". ב-7 באפריל 1986 הוא הציע לה להינשא לו, לערוך את החתונה בישראל, ולבלות את ירח הדבש. ב-16 אפריל סייע הינדאווי לחברתו לארוז את חפציה, בתיק שהביא לה במיוחד לצורך זה. למחרת ליווה אותה לשדה התעופה. בדרך הוא הפעיל את מנגנון ההפעלה של המטען.

 

לאחר שנפרד הינדאווי ממרפי הוא שב למלונו, והמתין לרכב צוות האוויר של חברת התעופה הסורית, שיסיעו לשדה התעופה משם ימריא לסוריה. כאשר הגיעה ההסעה נמסר לו על ידי אחד מאנשי צוות האוויר, כי אן-מרי מרפי נעצרה בשדה התעופה. הוא הנחה אותו לקחת מונית ולנסוע מיד לשגרירות הסורית. האיש נתן להינדאווי מעטפה סגורה, והורה למסרה אישית לשגריר הסורי בלבד.

 

לאחר שהשגריר קרא את ההודעה הוא הורה להינדאווי לנסוע, עם שני סורים, לדירת מבטחים בלונדון. הוא נכלא בדירה עד למחרת בבוקר, אז באו לדירה שני הסורים,  כדי ללוותו חזרה לשגרירות. הינדאווי חשד כי עומדים לחסלו. הוא נמלט והזעיק את אחיו אשר התקשר עם המשטרה. הינדאווי נעצר. בעת מעצרו היה ברשותו דרכון שירות סורי.

הדירה בה נכלא הינדאווי הייתה דירתו של שומר בשגרירות הסורית, והאנשים ששמרו עליו בדירה זו זוהו כולם כשומרים בשגרירות. השלושה גורשו מבריטניה. בבדיקה שביצעה המשטרה הבריטית בדירה, נמצאו תיעוד מזויף של הינדאווי ומסמכים רשמיים של השגרירות הסורית.

 

 

 

המשפט וההשלכות
אן-מרי מרפי לא הועמדה לדין. ניזאר הינדאווי נדון ב-25 אוקטובר 1986 ל-45 שנות מאסר. במהלך המשפט ניסה סניגורו לטעון כי הפרשה היא פרובוקציה של "המוסד" שהטמין את הפצצה במטרה לגלותה ולהפיק מכך רווח פוליטי נגד סוריה. הקב"ט שהעיד במשפט תחת הכינוי "Mr.A", כשהוא מוסתר בפרגוד מהקהל והעיתונאים, נאלץ להכחיש כי הוא איש "מוסד" או כי הטמין בעצמו את הפצצה בכליה של אן-מרי מרפי בעת הבדיקה... 

בעקבות הפרשה ניתקה בריטניה את יחסיה הדיפלומטיים עם סוריה.

 

חשיפת המטען בלונדון סיכלה את הפיגוע, והצילה את חייהם של 395 הנוסעים ואנשי הצוות. ראש ממשלת ישראל דאז, שמעון פרס, ציין בהתבטאות מאוחרת בהקשר זה, כי אם, חס וחלילה היה הפיגוע יוצא אל הפועל, הייתה מדינת ישראל נאלצת לצאת למלחמה נגד סוריה על רקע מעורבותה בפיגוע.   

 

 

 

צירוף מקרים נדיר
האירוע בלונדון, אירע פחות מחצי שנה לאחר שמערך האבטחה של "אל-על" הועמד במבחן: ביום 27 בדצמבר 1985 שתי חוליות מחבלים תקפו, בו זמנית, ריכוזי נוסעים של "אל-על" בנמלי התעופה ברומא ובווינה.

 

כתוצאה מסיכול הפיגועים נהרגו ברומא 3 מחבלים, ומחבל רביעי נלכד פצוע. בווינה נהרג מחבל אחד, ושניים נלכדו. באירוע בווינה אף נערך מרדף רכוב של קב"טי ומאבטחי "אל-על" אחר מכונית המחבלים, בשיתוף המשטרה המקומית. בשתי התקריות יחד נהרגו 16 אזרחים, אחד מהם – נוסע "אל-על", ונפצעו 120 איש – ביניהם 7 עובדי "אל-על", 4 עוזרי קב"ט ומאבטח אחד.

 

מאחורי תכנון 2 הפיגועים וביצועם עמד ארגון "אבו נידאל". המחבלים יצאו, גם לרומא וגם לווינה, מדמשק, שם מצויה הייתה מפקדתו של פלג "אבו נידאל". בין 2 אירועים אלה לבין אירוע לונדון היה קשר נדיר: קב"ט הטיסה בלונדון השתתף גם בתקרית וינה, בשעה ששימש קב"ט מתגבר בתחנת "אל על" במקום.

 

שני אירועים אלו משקפים חלק מהמורכבות הרבה של תחום האבטחה והמיומנות הרבה הנדרשת לטובת מענה למגוון איומים: הדריכות והתגובה המהירה הנדרשת לטיפול מייד כאשר היריב התוקף חושף עצמו בייזום התקרית; וכן "מלחמת המוחות" המתנהלת בין מערך האבטחה לארגוני הטרור המנסים למצוא פרצות במערך כדי להחדיר, גם באמצעות נוסעים תמימים או משוטים, מטען-חבלה שיפוצץ מטוס באוויר.

בדיקת מנגנון ההשהיה אחרי ניתוקו מחומר הנפץ גילתה כי המטוס יועד להתפוצץ כשעתיים ורבע אחר המראתו לישראל, בגובה 39,000 רגל, בעת שאמור היה לטוס בין איטליה ליוון.

 
שתף

חזרההדפסשלח לחבר